Tájékoztató e-ügyintézésről
2018 január 1-jétől Szigetmonostor Község Önkormányzati Adóhatóság (a továbbiakban: adóhatóság) előtt intézhető adóügyek valamennyi adózó számára teljes egészében, a teljes eljárási folyamatban elektronikus úton intézhetővé váltak.
A kapcsolattartás formáját és módját az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény (Air.), az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény (Art.), valamint a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény (továbbiakban: Dáptv.) szabályozza.
A Dáptv. 19. § (1) pontja alapján a gazdálkodó szervezetek kötelesek adóügyeiket elektronikusan intézni. Ide tartoznak a többek között például a gazdasági társaságok, a szövetkezetek, a külföldi székhelyű vállalat magyarországi fióktelepei, az állami vállalatok, az egyéb állami gazdálkodó szervek, a végrehajtói irodák, a közjegyzői irodák, az ügyvédi irodák, az egyéni cégek, továbbá az egyéni vállalkozók, az egyesületek, a köztestületek, valamint az alapítványok.
Természetes személyek (magánszemélyek) részére (ha ők vállalkozási tevékenységet nem folytatnak) az Ügyfélkapuhoz és az e-személyi igazolványhoz ingyenesen jár biztonságos kézbesítési szolgáltatásként elektronikus tárhely, melyet az ügyfelek az adóhatósággal való elektronikus kapcsolattartáshoz, dokumentum (pl.: telekadó, építményadó adatbejelentés, talajterhelési díj bevallás, bármilyen jellegű kérelem) beküldéshez és részükre szóló hivatalos dokumentum letöltéséhez használhatnak.
E tárhelyen keresztül megvalósított kommunikáció minden tekintetben megfelel a hitelességi feltételeknek, így az maradéktalanul kiváltja a papír alapú levelezést.
Felhívnám figyelmét arra, hogy a rendelkezési nyilvántartásban engedélyezheti (https://rendelkezes.gov.hu) az elektronikus kapcsolattartást, így az adóhatóság Önnel elektronikusan tartja a kapcsolatot, mely azt jelenti, hogy nincs több postai küldemény, sorban állás a postán, nincs papír használat és nincs postai költség.
Amennyiben nem rendelkezik ügyfélkapuval és szeretné ügyeit gyorsabban, kényelmesebben intézni, abban az esetben az ügyfélkapu iránti igényét bármely kormányhivatalban el tudja intézni!
Az E-ügyintézés felülete ezen a linken érhető el: https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap
A Portál-on az alábbi ügytípusokhoz kapcsolódó, elektronikusan is kitölthető nyomtatványok
találhatóak meg:
- helyi adóhoz, bevalláshoz, adatbejelentéshez kapcsolódó elektronikus nyomtatvány űrlapok
- ipar-kereskedelmi szakterülethez kapcsolódó elektronikus nyomtatvány űrlapok
- hagyatéki eljárással összefüggő kapcsolódó elektronikus nyomtatvány űrlapok
- szociális ellátáshoz kapcsolódó elektronikus nyomtatvány űrlapok
- anyakönyvi kivonat kérelem elektronikus nyomtatvány űrlapok
- településüzemeltetéssel kapcsolódó elektronikus nyomtatvány űrlapok
- pénzügy, gazdálkodáshoz kapcsolódó nyomtatvány űrlapok
- általános vagy egyén igazgatási ügyekhez kapcsolódó nyomtatvány űrlapok
Adóegyenleg lekérdezés: az ügyfél lekérheti adott településhez tartozó helyi adó egyenlegét (az ügyfél azonosítását igényli).
A Portál használatával elektronikus úton teljesítheti a kiválasztott önkormányzatnál adó- és illetékfizetési kötelezettségét is.
Az ügyfelek a Kormány által biztosított elektronikus azonosítási módok segítségével vehetik igénybe az ún. e-Papír szolgáltatást, melyen keresztül írhatnak beadványt, illetve ahhoz csatolt dokumentum terjeszthető elő az önkormányzati adóhatóság felé.
Az e-Papír szolgáltatás azon ügyekben vehető igénybe, melyekre az adóhatóság nem rendszeresített „ÁNYK” űrlapot (https://epapir.gov.hu). Az e-Papír egy ingyenes, hitelesített üzenetküldő alkalmazás, amely internetkapcsolaton keresztül, elektronikus úton összeköti az Ügyfélkapuval rendelkező ügyfeleket a szolgáltatáshoz csatlakozott intézményekkel.
Garda Enikő és Tichy Karolina adóügyi ügyintézők