Skip to content Skip to main navigation Skip to footer

Humán Bizottság beszámolója, 2025.05.27.

Bizottsági tagok:

Gyurina Teréz, a bizottság külsős tagja 2025.05.11-ei hatállyal  jelezte lemondását a polgármester és a bizottság felé. Ezúton is köszönjük Teréz áldozatos munkáját, amit eddig is és ezt követően is tesz a településért. A megüresedett tagságról a következő ülésezési héten szavaz a képviselő testület, amelyhez a bizottság tagjai 2025. június 15-éig tesznek írásban javaslatot. 

A Szigetmonostori Nyitnikék Óvoda és Konyha Alapitó Okiratának módosítása:

Jelenleg az óvodába felvehető gyermekek férőhelyeinek száma 120 fő, amelyet az alapitó okirat szabályoz. Ennek módosításához a fenntartó (Önkormányzat) jóváhagyása szükséges. Ezért az intézményvezető kérelemmel fordult a képviselő testület felé. Az indoklás, hogy a 2025/2026-os nevelési évre előjegyzés során 28 gyermek felvételét kérték, amelyből 25 gyermek nyert felvételt. A tanköteles korú gyermekek közül pedig ezidáig 15 gyermek marad további egy évet az intézményben, akik közül többeknek még folyamatban van a szakszolgálati vizsgálata. Az elmúlt évek tapasztalata, hogy egyre több kiemelt figyelmet igénylő gyermek jár az intézménybe, ami azt jelenti, hogy egyre inkább eltér a tényleges  létszám és a számított létszámtól.  Ezért Csákiné Locher Marianna intézményvezető kérte a férőhelyek 120-ról 130 főre emelését az alapitó okiratban, ami a székhely- és telephely intézményben egyaránt 65-65 férőhelyet jelent. Ez lehetővé teszi a jelenleg is folyó szakszolgálati vizsgálatok eredményétől függő esetleges létszám emelkedés kezelését, illetve a további beiratkozók fogadását. A bizottság javasolta a képviselő testületnek elfogadni a férőhelyek számának emelését.

A Szigetmonostori Nyitnikék Óvoda és Konyha igazgató álláspályázatának kiirása

Csákiné Locher Marianna – határozott idejű, 5 éves -intézményvezetői megbízása 2025. július 31-én lejár, igy a fenntartó önkormányzatnak kötelezően ki kell írnia a feladatkör betöltésére a pályázatot. A bizottság megszavazta, hogy a korábbi években is támasztott szakmai követelményekkel, illetve a 2025-ös jogszabályi változásokkal összhangban kerüljön kiírásra a pályázat. Ezt követően a képviselő testület egyik tagjának javaslatát – miszerint ne legyen elvárás az 5 éves vezető tapasztalat, csak előnyt jelentsen – elfogadta a képviselő testület és eszerint kerül kiírásra az igazgatói álláspályázat.

Óvodai kérdőív: A KHM egyesület kérdőívet készített az Óvoda működésével kapcsolatban, melyet a Bizottság korábbi ülésén mutattak be. A Képviselő-testület ezt követően a kérdőívre alapozott átfogó, több fél (Óvodavezető, óvodai dolgozók) meghallgatását, valamint az Szülői Munkaközösség által aktuálisan készített általános véleménynyilvánítást magába foglaló vizsgálatot folytatott, melynek összefoglalását tárgyalta a bizottság. Az összefoglalás szerint az alap kérdőív által feltárt általános problémák (beérkezés, fejlesztés, bekísérés, szabad és kötött játék) kezelését az intézmény az SzMK bevonásával végzi. A KHM kérdőív számos egyedi, problémát tárt fel, melyek adott gyermek, szülő, illetve a pedagógus kapcsolatát tárta fel. Ez alapján az egyedi ügyek kezelésének egyedi vizsgálata javasolt, azok nem általánosíthatóak az Óvodára. A bizottság nem foglalt állást, azon véleményének adott, hangot, hogy a tárgyban a döntést a Képviselő-testületre bízza.

Iskolai kirándulások támogatása:

Az önkormányzat gazdasági helyzetére tekintettel, az év eleji költségvetés tervezéskor sajnos nem volt lehetősége az önkormányzat humán bizottságának ezen sorra kiadást tervezni, igy ilyen támogatási rendszert sajnos nem tudott kidolgozni a bizottság, de a beérkező kérelmek elbírálása során a rendkívüli települési támogatási keret terhére, gyermeknevelési támogatásként 3 családot tudott támogatni az önkormányzat. További 2 családnak pedig 2 képviselő ajánlott fel támogatást, tiszteletdíjuk terhére.

Faluház Szervezeti és Működési Szabályzatának módosítása:

Többnyire a Faluház személyi változásaiból, illetve néhány tevékenységet/működést/gazdálkodást érintő témából eredően volt szükség az SzMSz módosítására. A bizottság  kérte az intézmény dolgozóit, hogy a szükséges változtatások még kerüljenek átvezetésre és ezt követően javasolta a képviselő testületnek elfogadni az új SzMSz-t.

Átfogó értékelés gyermekjóléti és gyermekvédelmi feladatok 2024. évi ellátásáról:

A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (Gyvt.) 96. § (6) bekezdése értelmében a helyi önkormányzat gyermekjóléti és gyermekvédelmi feladatai ellátásáról évente átfogó értékelést készít.

Az önkormányzat által nyújtott pénzbeli, természetbeni ellátások:

  • Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény: 2024. évben 25 fő volt jogosult. Elutasító határozat ebben az évben nem született. Hátrányos helyzetről 4 esetben, halmozottan hátrányos helyzetről 0 esetben készült döntés. A települési önkormányzat jegyzője annak a gyermeknek, fiatal felnőttnek, akinek a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultsága tárgyév augusztus 1-én fennáll, annak a tárgyév augusztus hónapjában, illetve akinek a tárgyév november 1-én fennáll, annak a tárgyév november hónapjában pénzbeli támogatást folyósít (gyermekvédelmi kedvezményben 2 részesülők 6.000.- Ft/fő, hátrányos helyzetű, halmozottan hátrányos helyzetűek 6.500.-Ft/fő összegben.) A jogosultság megállapítása a PTR rendszer adatain alapul. A Gyvt. 20/A. §-a alapján egyszeri pénzbeli támogatásként 2024 év augusztus hónapban 21 gyermek részére 132.000,- Ft, november hónapban 20 gyermek részére 121.500,- Ft került kifizetésre.
  • Egyéb, a Gyvt-ben nem szabályozott pénzbeli vagy természetbeni juttatások: Az önkormányzat ún. önként vállalt feladatként települési támogatásként, gyermeknevelési támogatásban részesíti a helyi rendelete alapján azokat a családokat, ahol nehézséget okoz az iskolakezdés, az iskoláztatás. A támogatás eseti jelleggel nyújtható, évente maximum 4 alkalommal és maximum 50.000.- Ft összegben. A támogatás jövedelemhez kötött. Ez 2024. évben az önkormányzati költségvetésben 155.000.- Ft kiadást jelentett 5 fő esetében.
  • Gyermekétkeztetés megoldásának módjai, kedvezményben részesülőkre vonatkozó adatok:

A Szigetmonostori Nyitnikék Óvoda és Konyha által üzemeltetett konyhákon az alábbi korosztályok részére történik közétkeztetés: óvodai étkeztetés és általános iskolás. Az étkeztetés 1-8 évfolyam esetén a Zöldsziget Körzeti Általános Iskola ebédlőjében történik. 0-3 éves korosztály esetén napi 4x-i gyermekétkeztetést biztosít Szigetmonostori Bölcsőde által üzemeltetett bölcsődei konyha, 3-6 éves korosztály esetén napi 3x-i étkezésben részesülnek a gyermekek, általános iskolai tanulók alsó és felső tagozat esetén a napi 1-2, illetve 3 x-i étkezésben részesülnek a tanulók az igények szerint. Rászorultsági alapon gyermekvédelmi kedvezményben részesülő család, gyermekére tekintettel 100 %-os támogatásban részesül. A nevelt gyermek szintén 100 %-os támogatásban részesül. A család egy főre jutó jövedelmének vizsgálata alapján (öregségi nyugdíjminimum 300 %-a) szintén 100 %-os támogatást kérhet a szülő. Három vagy több gyermekes család esetén az egy 3 háztartásban élő eltartott gyermekek esetén kérhetik az 50 %-os támogatás megállapítását. Szakorvos által leigazolt tartósan beteg gyermek esetén a szakorvosi igazolás alapján szintén az 50 %-os támogatást kérheti a szülő.

 Az önkormányzat által biztosított személyes gondoskodást nyújtó ellátások:

  • családsegítő és gyermekjóléti szolgáltatás;
  • védőnői szolgálat;
  • a gyermekek napközbeni ellátása;

Fürné Láng Erika

Back to top