Skip to content Skip to main navigation Skip to footer

Pénzügyi-, Környezetvédelmi- és Kommunikációs bizottság beszámoló, 2025.08.27

1.) Közbiztonság:

  A közbiztonság helyzetéről korábban már megjelent egy részletes cikk, így azt most nem tartalmazza ez a beszámoló részletesen. Inkább azokat, amik azóta elhangzottak. A bizottság javasolta a képviselő testületnek, hogy a közterület felügyeleti feladatokat ellátó Szentendrei Rendészeti Igazgatóság (SZERI) havi beszámolóját a településen tapasztaltakról, illetve a megindított eljárásokról, havonta tegye közzé minden nyilvános fórumán. Természetesen a személyi adatok védelmét figyelembe véve, csak a nyilvános adatokat. Illetve jelenjen meg mindenhol a SZERI azon telefonszáma, ahol a lakossági észrevételeket fogadják 24 órában. +36 20 290 0190. Fontos viszont kiemelni, hogy ez nem vonja automatikusan maga után, hogy a bejelentésre a SZERI járőrök ki is vonulnak. Hiszen minden járőrszolgálattal töltött időnek anyagi vonzata van, ami az önkormányzat számára jelent kiadást. Az önkormányzat által kijelölt személy folyamatosan egyeztet a Rendészeti Igazgatóság kijelölt kollégájával, hogy milyen időszakok és milyen események/helyszínek/szabálysértések legyenek kiemelten kezelve a járőrszolgálat során.

 A bizottság egyetértése értelmében, a jövőben Kövesdiné Zákány Szandra bizottsági elnök; Bottlikné Szilágyi Szabina jegyző és Molnár Zsolt polgármester megkezdik az egyeztetést Jámbor Ferenccel, a SZERI igazgatójával, a helyi rendeletek és jogszabályok harmonizációs folyamatáról, illetve a jövőbeli feladatokról.

2.) Önkormányzat pénzügyi helyzete

  Megkezdődtek az őszi adóbefizetések, ami ilyenkor egy kicsit fellélegzésre adhat okot. Azonban a közeledő év vége, a folyószámla hitellel kapcsolatos határidők, a kifizetetlen számlák és a rendszeres havi kifizetések fényében nincs ok hátradőlésre. Nagyságrendileg mínusz 40 milliós státusszal kell jelenleg számolnunk. És az még csak a nullához képest!  Az adó kivetések-befizetések nagyságrendileg 60 milliós bevételt jelentenének, feltételezve, hogy mindenki befizeti az adóját. Ezen túl kb. 40 milliós hátralék (lejárt tartozás) van, amit sok esetben sajnos behajtás útján sem tud érvényesíteni az önkormányzat, hiszen ha nincs mire terhelni (jövedelem, ingatlan, ingóság, stb.), csak hosszú évek alatt behajtható.

 A Fővárosi Vízművek 0,5%-os bevétellel kapcsolatban szeptemberre ígért a Vízművek döntést, hogy van e lehetőség a 2024-es és a 2025-ös év elszámolásainak, illetve előlegének kompenzálására. Ez nagyságrendileg 19 millió forint bevételt jelent még az idei évben.

 Ezen túl egy horányi földterület értékesítéséből december 31-éig 15 millió forint, egy másikból pedig 13 millió forint bevételt vár még az önkormányzat. Előbbi a Jövő Erdeje miatti terület kapcsán, utóbbi pedig egy vendéglátóipari egység területe, ahol a bérlő egyszerre vásárolja meg a felépítményt a tulajdonostól, a területet pedig az önkormányzattól.

3.) Csatornázás:

  A Rezeda utca egyik szakaszán (Vadvirág-Viola utca között) a lakók egy része korábban jelezte, hogy szeretnének az utcájukban csatornahálózat kiépítést és annak anyagi terhének egy részét is tudnák vállalni. A szakasz már engedélyes tervvel rendelkezett, így jelen esetben ez a kivitelezési munkálatok anyagi finanszírozását jelentette. Az előzetes kivitelezési ajánlat szerint a beruházás teljes költsége 7,5 millió forint. A beruházás 60%-át az érintett ingatlanok tulajdonosai fizetik, míg a fennmaradó 40%-ot a Fővárosi Vízművek 0,5 %-ból származó fedezettel az önkormányzat. Ehhez szükséges a 10/2017.(V.29.) számú önkormányzati rendelet módosítása. Ennek végső szövegezését a képviselő testület fogadta el a csütörtöki ülésen. 

4.) TOP Plusz-os „Kerékpáros turisztikai kör” pályázat

  A nyertes pályázat elérte azon szakaszát, hogy megkezdődhet a megfelelő kivitelező(k) kiválasztása. Tekintve a beruházás mértékét, értékét és a jogszabályi előírásokat, közbeszerzés köteles beruházásról van szó, ezért a bizottság javasolta a képviselő testületnek a közbeszerzésének indítását. Az ülésen felvetésre került, hogy a műszaki tartalmát a korábbi képviselő testület elfogadta, azzal a tartalommal nyerte el az önkormányzat a pályázatot, így azon már változtatni nem nagyon lehet. A változtatás csak a támogatói okirat módosításával lehetséges, ami olyan hosszú időintervallum lehet, hogy veszélyeztetné a kivitelezési határidő betartását. A bizottság javasolta, majd másnap a képviselő testület elfogadta, hogy a közbeszerzési kiírást összeállítja a Polgármester úr, majd véleményezésre megküldi Tomcsányiné Mócsai Orsolya, Kövesdiné Zákány Szandra és Bartha Gábor képviselőknek. A szándék és a cél az, hogy a lehető legtöbb és a település számára leginkább szükséges elem bele tudjon kerülni a kivitelezésbe, amit a pályázati kiírás és a beadott tartalom lehetővé tesz.  

5.) Magyar Falu Program „Felelős állattartás elősegítése” pályázat

  Az önkormányzat akkor tud hatékonyan indulni a Magyar Falu Program keretein belül kiírt pályázaton, ha megfelelő számú kutya-, macska tulajdonos nyilatkozik, hogy a pályázat keretein belül igénybe venné az állatorvosi szolgáltatásokat (ivartalanitás, oltás, chip).  A nyilatkozatok beadási határideje szeptember 15, de már a bizottsági ülés időpontjáig is elegendő számú nyilatkozat érkezett ( ivartalanitásra 9 kutya és 7 macska; oltásra 8 kutya és 4 macska; chipre 1 kutya), ezért a bizottság javasolta a pályázaton történő indulást az önkormányzatnak. Megpályázható összeg maximum 1,5 millió forint.

6.) „Szigetmonostori védjegy”

A turisztikai pályázathoz kapcsolódóan született meg az ötlet és készült az előterjesztés, hogy Szigetmonostor értékeinek és hagyományainak megőrzése, hírének továbbvitele céljából kerüljön létrehozásra a település saját védjegye. Kritériumok lennének: helyi nyersanyagból; helyi hagyományokon alapulva; helyi munkaerővel; fenttartható, környezetkímélő előállítás stb. A védjegy jelentsen garanciát, hogy a település által fontosnak tartott hagyományok, értékek mentén került előállításra. Legyen minőségi jelző. Mutasson egy szeletet Szigetmonostor értékeiből. Aki a védjegyet magán viselő terméket/szolgáltatást vásárol/vesz igénybe – azon túl, hogy hazavihet egy szeletet a település zamatából, örökségéből, hagyományaiból – azt a jóleső érzést is magáénak tudhatja, hogy választásával közvetetten a természeti értékek fenntartásához, illetve a település hagyományainak továbbörökítéséhez járult hozzá. Később akár a többi szigeti településsel közösen is lehetne, „Szentendrei-szigeti” védjegy. Alaposabban megvizsgálva a jogi szabályozást, illetve részleteiben átbeszélve a témát, arra a következtetésre jutott a bizottság, hogy szintén ezen cél érdekében  vetődött fel év elején Szigetmonostor Faluház új vezetőjében és kollégáiban a helyi értéktár megvalósítása. Így a témával kapcsolatban a bizottság elnöke további egyeztetéseket folytat a faluházzal és közösen kidolgozásra kerül az értéktárba bevonandó, hagyományként őrzendő helyi sajátosságok.

7.) Őszi égetés

  A bizottsági szavazás eredményeként javaslatra került, hogy az önkormányzat idén ne hirdessen meg ősszel avarégetési időpontot. Ezt másnap  a képviselő testület szintén megszavazta.

8.) Adózás

 Adózás témában 2 téma vetődött fel. Az egyik, hogy amennyiben változtatni szeretnénk valamit a helyi adó rendeleten, úgy azt kellő alapossággal kell megvizsgálnunk és mivel azt december 31-ei hatállyal lehet kihirdetni, ezért már most el kell kezdeni erre a felkészülést.

  A másik téma pedig, ami a közmeghallgatáson kérdésben megfogalmazott „szóbeszédként” szerepelt, hogy Horány egy nagyobb területe után nem fizetnek adót. Adótitok miatt konkrétum nem hozható nyilvánosságra, de ez egy fontos tisztázandó kérdés volt a bizottsági ülésen. Az érintett terület egy civil szervezet tulajdonában van és mint olyan, az országos adózási szabályok miatt, adómentességet élvez a telekadó fizetési kötelezettség tekintetében. Azonban a területen található épületek után azok tulajdonosai építmény adót fizetnek. Tekintve hogy olyan egyesületről van szó, akik leginkább a környezet- és természetvédelem területén munkálkodnak, ezért az a javaslat hangzott el, hogy Polgármester úr vegye fel a kapcsolatot az egyesület vezetésével, hogy valamilyen formában tudnának e a település segítségére lenni annak környezetvédelmi tevékenységében.

9.) Személyi kérdések

 A bizottság sajnálattal vette tudomásul, hogy Kacsó Dániel, a bizottság külsős tagja 2025. augusztus 31-ei hatállyal lemondott bizottsági tagságáról. Dani bizottsági munkáját megelőzően is hosszú évek óta maximális idő- és energiaráfordítással támogatta mind a település, mind az önkormányzat munkásságát és megerősítette, hogy ez a jövőben sem lesz másként, de a jövőben ezt nem szeretné a bizottság tagjaként.

Kövesdiné Zákány Szandra

Back to top