Skip to content Skip to main navigation Skip to footer

Pénzügyi-, Környezetvédelmi- és Kommunikációs Bizottság beszámolója, 2025.05.28.

Hulladék szállítás

   Rózsa József beszámolt a bizottság előtt a hulladékszállítással kapcsolatos ügyek elmúlt hónapban történt változásairól, tapasztalatairól.  Elmondta, hogy kihelyezésre kerültek a településen az új üveggyűjtő harangok, amelyeket a lakosság használatba is vett. Ismételten szeretnénk mindenkit megkérni, hogy kizárólag üvegek gyűjtésére és rendeltetésszerűen használja a kukákat, semmilyen hulladékot ne tegyenek melléjük. Nem megfelelő használat esetén ugyanis a konténerek elvitelre kerülnek. Lakossági jelzésként érkezett a megkeresés, hogy ha a településen az egyetlen Repont a Szabadság téren van, akkor oda miért nem került üveggyűjtő konténer? Ennek oka az, hogy pont emiatt minden egyéb hulladék kerülne bele (vissza nem váltható műanyag palackok és fémdobozok, stb.) és sajnos a Repont üzemeltetési tapasztalata is arról tanúskodik, hogy nem minden esetben rendeltetésszerű a használata.

   Zöld- és kommunális zsákok kiosztása: június 2. és július 31. közötti időszakban van lehetőség a zöld zsákok, illetve nyaraló tulajdonosok esetén a kommunális zsákok átvételére. 40 db zöld zsák jár az állandó lakosoknak; 30 db zöld- és 20 db kommunális zsák a nyaraló tulajdonosoknak. Fontos, hogy ebben a 2 hónapban kizárólag itt lesz lehetőség a zsákok átvételére, ügyfélszolgálaton ezen idő alatt nem. Rózsa József minden nap lehetőséget biztosit az átvételre a Galagonya tér 5-7. címen, telefonon egyeztetve: +36 30 970 5820.

Szentendrei Rendőrkapitányság 2024. évi beszámolója

Dr Szelei Pál r. ezredes úr, a Szentendrei Rendőrkapitányság új kapitányságvezetője személyesen is bemutatkozott a bizottság előtt, illetve összefoglalta az illetékességi területükhöz kapcsolódó közbiztonsági helyzetet, különös tekintettel Szigetmonostorra.  Az esetszámokat részletesen egy másik, közbiztonsági összefoglaló cikkben fogjuk bemutatni a lakosság felé, ahol a rendőrségi beszámolón túl a Szentendrei Rendészeti Igazgatóság (SZERI) elmúlt hónapok tapasztalatai is olvashatók lesznek.

Csatlakozás a Pilis és Dunakanyari Rendészeti Társuláshoz

Mind pénzügyi-, mind hatásköri szempontból elemzésre került a bizottság által, hogy a település és az itt élő emberek számára, a szubjektív biztonságérzet javítására melyik lehetőség a legkedvezőbb. A közterület felügyelői feladatkört betöltő munkavállaló ( a meghirdetett feladatkörre sajnos nem érkezett érvényes pályázat), a rendőrségtől kért plusz járőrszolgálat, illetve Szentendrei Rendészeti Igazgatóság által ellátott közterület felügyeleti szolgálat. Nagyon sok szempont került mérlegelésre. Végül a bizottság döntése értelmében javasolja a képviselő testületnek, hogy 2025. június 1-jétől csatlakozzon a SZERI-hez. A legfontosabb téma továbbra is a közterületi térfigyelő kamerák kérdése. A Jövő Erdeje parkban az átadást követő 2. napon történt rongálások/lopás is megmutatták, hogy halaszthatatlan a kamerák kihelyezése, melynek megrendelésére már sor került az átadó előtt várhatóan oda hamarosan kihelyezésre kerülnek a kamerák. Az önkormányzat jelenlegi likviditási nehézségei még nem tették lehetővé a többi kamera beszerzését. Amennyiben az Önkormányzat a SZERI-től rendeli majd meg a közterületi kamerák figyelését, úgy jelentős előnyben részesül, hiszen az általuk rögzített és tárolt kamerafelvételek közvetlenül a Szentendrei Rendőrkapitányság számára is hozzáférhetők lesznek.

2024. évi zárszámadás

Elkészült a település 2024. évi zárszámadása, ami részletes elemzést követően elfogadásra került. Látható, hogy a felelősségteljes gazdálkodás és a tervszámokhoz történő igazodás megvalósult a tavalyi évben. Azonban a jelenlegi likviditási nehézségek is azt mutatják, hogy ezzel további teendőink vannak. A 2024.12.31-ei állapot szerint az összes kiadás 1.888.219.840,- forint volt, míg az összes bevétel 1.964.677.405,-. A fennmaradó 76.457.565,- forint maradványból 39.758.043,- forint csak pályázati célra fordítható. A szabadon használható maradvány 36.699.522,- forint sem azt jelenti, hogy az az önkormányzat tartaléka, az mindössze egy „pillanatnyi” állapotot  mutatott december 31-ével. Másnap más újra jönnek a kiadások, a bérkifizetések, a beruházások, az áfa, stb.  A 2024-es zárszámadás szintén egy külön cikkben kerül bemutatásra és elemzésre.

Szúnyoggyérítés

   Első körben fontos megismerni a szúnyog gyérítéssel kapcsolatos önkormányzati lehetőségeket és alapvető különbségeket. A kémiai gyérítést az állam rendeli meg és finanszírozza, egyeztetve az időpontokat a helyi önkormányzatokkal, míg a biológiai gyérítésben a lakosságnak is van lehetősége közreműködni, illetve azt az önkormányzatok rendelik meg és saját költségvetésből finanszírozzák.

Szigetmonostor már a korábbi években is csatlakozott a Dunakanyar Környezetvédelmi Egyesülethez, akik májusban 13 dunakanyari település részvételével tartottak előadást a biológiai szúnyog gyérítéssel kapcsolatban. Az előadás egyik legfontosabb üzenete, hogy mi magunk mit tehetünk a szúnyogok számának csökkentéséért, hogyan akadályozhatjuk a tenyészhelyek számának emelkedését otthonunkban, környezetünkben. Bízva abban az előrejelzésben, hogy 2025 nyarán nem számíthatunk a Duna áradására, van lehetőségünk tanulni ezen módszereket. Ebben a kommunikációban igyekszik az önkormányzat segítséget nyújtani, edukálni.

Tulajdoni ügyek

Az önkormányzat egyik alapelve volt korábban is, hogy az ingatlan eladásból származó bevételeket csakis fejlesztésre fordítsa, ne működési költségekre. Noha a februárban elfogadott költségvetéssel szoros párhuzamban halad a gazdálkodás, azonban az eltérő időben befolyó bevételek (Fővárosi Vízművek 0,5%; adó bevételek, bérleti díjak, stb.) miatt kialakult likviditási nehézségek következtében lehetséges, hogy a korábban elrendelt építési telek értékesítési tilalom feloldására lesz szükség egy telek esetében. A bizottság azt vizsgálta, hogy milyen egyéb bevételek megsürgetésére van lehetősége, mielőtt az építési telek értékesítésre kényszerülne. Reménység szerint sikerült olyan megoldást találni az egyéb ingatlanok értékesítése útján, ami nem teszi szükségessé ezen építési telek eladását, azzal együtt sem, hogy az úthálózat és a víziközműhálózat fejlesztéséhez kapcsolódóan is több milliós előkészítési tervezési engedélyezési előirányzattal számol az Önkormányzat.

Kövesdiné Zákány Szandra

Back to top