Skip to content Skip to main navigation Skip to footer

Pénzügyi-, Környezetvédelmi- és Kommunikációs Bizottság beszámolója: 2025.10.20.

Önkormányzat gazdálkodásának háromnegyed éves beszámolója

Az őszi adóbefizetések,  a Fővárosi Vízművektől beérkező 2024-es elszámolás (0,5 %), illetve az intézmények szigorú és felelősségteljes gazdálkodása némi fellélegzésre adnak okot. Jelenleg kb. 15 millió forint pluszban van az Önkormányzat. Ami a ránk váró kötelezettségek és a téli időszak közelsége miatt nem jelentős, de elfogadható. Természetesen ezt úgy tudtuk megvalósítani, hogy a tervezett beruházások jórésze elmaradt, ezek a jövő évi költségvetés tervezésekor újra jelentkezni fognak.

  • Önkormányzati lakások bérletéről szóló rendelet

Itt elsősorban a szolgálati lakások tekintetében látta  szükségesnek a bizottság, hogy a rendelet néhány pontja módosításra kerüljön. A bizottság javasolja a képviselő testületnek, hogy a 16/2006 (XII.7.) rendeletben kerüljön módosításra, hogy szolgálati lakás csak olyan esetben kerüljön bérbeadásra, amennyiben az Önkormányzat meggyőződik róla, hogy bérlőnek nincs a tulajdonában Szentendre- és vagy Dunakeszi Járásban lakóingatlan és erről nyilatkozik. Illetve a bérleti jogviszony maximum 5 évre, vagy az intézményi munkaviszony végéig írható alá és legfeljebb egyszer, további 5 évre meghosszabbítható. 

A bérleti díjak minden évben felülvizsgálatra kerülnek az önkormányzat által. 2026 január 1-jétől a bizottság az alábbi bérleti díjakat javasolja a testületnek: összkomfortos lakás esetében 1.500,-/m2; komfortos lakásnál 1.300,- /m2; félkomfortosnál 1.120,-/m2; komfort nélküli lakásnál 900,-/m2. Az önkormányzatnak jelenleg az 5 szolgálati lakása közül 4-ben iskolai dolgozók, 1-ben pedig faluház munkavállalója lakik.

  • Helyi adórendelet felülvizsgálata:

A  bizottság már az elmúlt 2 ülésén is tárgyalta a helyi adórendeletet (9/2022. (VI.30.) ). A január 1-jétől hatályos adókat az önkormányzatnak legalább a hatályba lépés előtt 30 nappal ki kell hirdetnie, igy már az augusztusi ülésen elkezdődött a rendelet felülvizsgálata. Tekintve, hogy még nem állt össze a rendelet végleges formája és még további vizsgálatok szükségesek a határozat meghozatala előtt, a folyamat részleteit még nem tesszük be ezeket a beszámolóba, nehogy ezzel félreinformáljunk bárkit is. A végleges döntés a novemberi képviselő testületi ülésen lesz majd a január 1-jétől hatályos adórendeletről. 

  • Víziközmű-fejlesztési folyamatok:

Szűr Tímeától részletes beszámolót kaptunk, hogy hol tartanak az ivóvíz- és csatorna fejlesztéssel kapcsolatos tervezési folyamatok. Várhatóan hamarosan kiírásra kerülnek a KEOP pályázatok önkormányzatok részére, ivóvíz- és csatorna kiépítési beruházásokra. Ennek kapcsán folyamatos az egyeztetés a Fővárosi Vízművekkel a meglévő tervek összefésüléséről. Előre dolgozik Timi és a Polgármester  Úr, hiszen a tervezési/engedélyezési folyamatunk minél előrehaladottabb állapotban van, annál több plusz pontot kap a pályázati anyagunk a benyújtáskor. Ehhez további egyeztetések folynak Pócsmegyer településsel is, hiszen az is várható, hogy régiónkénti pályázat esetén szintén további plusz pontokat tudunk felmutatni és nagyobb az esély a sikeres pályázati eredményre.

  • Egyebek:

Itt került felvetésre, hogy többek által jelzett gond, hogy a település egyik főterére, a Szabadság térhez közeli magán ingatlanra, egy olyan csomagautomata kihelyezésére adott településképi engedélyt a főépítész, ami tájidegen és nem illik az ófalui településképbe. Mivel az engedély kiadásra került és az automata már működik, így nem sok lehetőségünk van, de próbáljuk megtalálni azt a területet a településen, ahol az összes lehetséges ilyen automatának jutna terület és megfelel a szolgáltatók által előírt szükséges elvárásoknak (áram, 0-24 hozzáférhetőség, szilárd aljzat, stb.).

Egy Árpád úti, GKSZ övezeti ingatlan esetén a bizottság javasolja a jegyzőnek, hogy szólítsa fel a tulajdonost, hogy az ingatlan nem felel meg a településképi előírásoknak, illetve nem valósultak meg az engedély kiadásakor beígért, az ingatlan kialakítására vonatkozó részletek.

Egy horányi ingatlan esetében vételi szándéknyilatkozatot nyújtott be egy lakó, arra a területre, amit a ’90-es években az akkori tulajdonos elkerített, de nem az ingatlan része. A terület kimérésre került. Mivel azonban az érintett terület közlekedési szakasz, így a lakóövezetbe soroláshoz HÉSZ módosítás szükséges. A bizottság elvben támogatja a  78 m2 értékesítését.

Szintén egy horányi ingatlan esetében szabályszerűtlen építkezés miatt 100.000,- forint településképi bírság került kivetésre. Továbbá településképi véleményezési eljárásara kötelezte az önkormányzat a tulajdonost, illetve felszólította az építkezés felfüggesztésére. Az ingatlan tulajdonosa fellebbezéssel élt a határozat ellen. A bizottság ezt javasolja elutasítani.

A bizottság elnöke jelezte, hogy egy külső fórumon értesült arról, hogy egy önkormányzati ingatlan egy helyi civil szervezet részére rendelkezésre lett bocsátva, azonban erről sem a Pénzügyi bizottság, sem  a képviselő testület nem érintett tagjai nem tudtak. Az írásbeli megállapodás részleteinek tisztázásával a továbbiakban a képviselő testület foglalkozik.

Kövesdiné Zákány Szandra, bizottsági elnök

Back to top