Beszámoló a Humán Bizottság 2025. február 25-ei üléséről
KÖZMŰVELŐDÉS:
A bizottság által elfogadásra került a település 2025 évi rendezvénynaptára. A Faluház rendezvényein túl belekerültek a helyi civil szervezetek által szervezett események is. Az idei évben több, mint 100 rendezvénnyel színesítik ezen alkalmak a település kulturális életét.
Emellett megvizsgálásra és némiképp átdolgozásra került a Faluház szervezeti és működési szabályzata (SzMSz). A cél, hogy a személyi változások és az intézmény célkitűzései, feladatai átvezetésre kerüljenek a korábbi SzMSz-ben. A végleges verzió elfogadása a következő ülésezési időszakban várható.
EGÉSZSÉGVÉDELMI PROGRAM 2025-2029
A napirendnél bemutatásra került a program munkaanyaga, illetve a Humán Bizottság tagjaiból álló munkacsoport által összeállított kérdőív, ami véglegesítést követően a lakossági kitöltését célozza, hogy a település lakóinak egészségi állapotáról, mozgási szokásairól, prevenciós hajlandóságáról kapjunk átfogó képet. Azok alapján pedig véglegesítésre kerülhessen a hosszútávú egészségvédelmi program.
Ezen kívül pedig a bizottság elnöke által bemutatásra került egy új program, a „Mozgás Receptre” kezdeményezés. Ehhez kizárólag önkormányzatok csatlakozhatnak. Az eszmerendszer lényegét az adja, hogy egyesíti a mozgás megelőző, egészségmegőrző hatásait az orvosi tevékenységgel, teret adva ezzel a specifikus mozgásformákra szabott „recepteknek”. A receptek, amelyek hasonlóképpen néznek ki, mint a hagyományos orvosi receptek, felhívják a figyelmet és nyomatékot adnak a rendszeres fizikai aktivitás mára tudományosan alátámasztott élettani, betegségmegelőző hatásaira, így egy teljesen új dimenziót nyitva meg az egészség és a testmozgás kapcsolatában. Ezáltal összhangba kerülne a település egészségvédelmi és sport koncepciója is. A bizottság javasolja a testületnek, hogy kezdje meg a programhoz való csatlakozást.
OKTATÁS ÉS IFJÚSÁGVÉDELMI PROGRAM 2025-2029
Bemutatásra került a program kiindulási alapja, ami már első lépésben is számos kérdést felvetett. A helyi oktatásra minimális ráhatása van az önkormányzatnak, hiszen nem fenntartója az intézménynek. Mentor és ösztöndíj jellegű programok kidolgozásával tudja segíteni az itt élő fiatalok és az iskolák kapcsolatát. Az önkormányzat célja, hogy közvetlenül megszólítsa és bevonja az ifjúságot az önkormányzat tevékenységébe és generációkat hozzon össze. Ennek egyik munkaanyag került bemutatásra. De a végleges anyag még további -intézményi, szakértői-egyeztetéseket kíván.
Fűrné Láng Erika