Skip to content Skip to main navigation Skip to footer

Beszámoló a Pénzügyi-, Környezetvédelmi- és Kommunikációs Bizottság 2025. március 26-ai üléséről

Bölcsőde térítési díjai:

A Szigetmonostori Bölcsődének kétféle térítési díja van. Az étkezési és a gondozási. Az étkezési díj felülvizsgálatát mind az intézményvezető, mind a bizottság a szeptemberi időszak előtt javasolja felülvizsgálni. A gondozási díj 2021 óta 1000,-/ gyermek/nap volt. Ezt most április 1-jétől 1.200,-/gyermek/napra javasolta az intézményvezető és a bizottság, amit a képviselő testület el is fogadott. Így 2025.04.01-től ez a gondozási díj kerül bevezetésre a Szigetmonostori Bölcsődében.

Szigetmonostor Faluház negyedéves beszámolója:

Az új Pénzügyi bizottság pénzügyi megfontolásból, a Humán bizottság pedig szakmai szempontból tartotta fontosnak, hogy a Faluház új vezetőjével és kollégáival együttműködve, folyamatosan nyomon lehessen követni, hogy hol tartunk. Noha a Faluház önálló költségvetési szerv, de fenntartója az Önkormányzat, igy az leghatékonyabb, ha közösen dolgozunk az intézmény sikerességén. Ezt követően negyedévente szakmai beszámolót tart a Faluház az elmúlt időszak eseményeiről és azok pénzügyi alakulásáról.

Az ülés időpontját tekintve még nem teljesen került lezárásra az I. negyedév, de már most is látható, hogy az első 3 hónap rendezvényei nem csak a látogatói számban, de a pénzügyi számokban is nagyon pozitívan zárultak. Fontos kiemelni, hogy a közművelődés sosem a nyereségszerzésről szól, de az intézmény kollégái célul tűzték ki a felelős gazdálkodást és a jól átgondolt, mégis minőségi kikapcsolódást biztositó események megrendezését.

Összességében elmondható, hogy január 1. és március 22. között több, mint 23 esemény került megrendezésre, az állandó programok mellett, több, mint 2000 fős összlátogatói létszámmal. Bevételeket tekintve pedig 1.246.760,- Ft került ezáltal a Faluház kasszájába, amihez 1.444.177,- Ft kiadás párosult. Közművelődési intézményben ez egy nagyon szép eredmény.

2025 évi közbeszerzési terv

A közbeszerzésekről szóló törvény értelmében a helyi önkormányzat közbeszerzési eljárás lefolytatására kötelezett, és mint ajánlatkérő a költségvetési év elején, legkésőbb március 31. napjáig, éves összesített közbeszerzési tervet köteles készíteni az adott évre tervezett közbeszerzésekről. A Költségvetési törvény rendelkezik az összeghatárokról, hogy mely esetekben kell közbeszerzési pályázatot kiírni.  

Szigetmonostor tekintetében az alábbi beruházások lesznek ezáltal érintettek:

A TOP Plusz pályázatok a költségvetés előkészítésekor visszahívásra kerültek, ezért a Szigetmonostor 2025. évi költségvetése mellékletét képező táblázatban a TOP Plusz pályázatok esetében nem szerepel pénzösszeg.

A Szigetmonostor 2025. évi költségvetése mellékletét képező táblázatban a TOP PLUSZ-1.2.3 21-PT1-2022-00047 azonosító számú, „Belterületi utak fejlesztése” pályázat nem szerepel, mivel az a költségvetés előkészítése után elnyert pénzösszegből kerül finanszírozásra.

A beruházások előirányzott összege:

• TOP PLUSZ Helyi turizmusfejlesztés (kerékpárút) 384 379 000.- Ft

• TOP PLUSZ Belterületi utak fejlesztése 249 000 000.- Ft

• TOP PLUSZ Konyha (nettó) 221 214 964.- Ft

Ezen közbeszerzések jövőbeli lebonyolítása a Közbeszerzési- és a Költségvetési törvény által előírt szabályai szerint kerülnek majd lebonyolításra.

Top_Plusz pályázatokhoz kapcsolódó beszerzések elbírálása:

2 pályázat esetén tett javaslatot a bizottság a képviselő testületnek a nyertes pályázó kiválasztására:

  • TOP_PLUSZ-1.1.3-21-PT1-2022-00040 Helyi térségi turizmus fejlesztés tárgyú pályázat esetében a „Közúti Biztonsági Audit jelentés elkészítése témában” a legkedvezőbb ajánlatot javasolta a bizottság elfogadni, bruttó 1.410.000,- Ft értékben.
  • TOP_PLUSZ-1.2.3-21-PT1-2022-00047 Belterületi utak fejlesztése tárgyú pályázat esetében a „Közúti Biztonsági Audit jelentés elkészítése témában” a legkedvezőbb ajánlatot javasolta a bizottság elfogadni, bruttó 320.000,- Ft értékben.

A további  pályázatok esetében javasolta bizottság, hogy a hatályos kiírást érvénytelenítse és az újbóli, pontosított kiírást küldje meg a beszerzési szabályzat szerint az ajánlattevőknek. Így azokról később történik döntés.

Helyi díjrendeletek felülvizsgálata:

A helyi rendeletekben szabályozott díjak az alábbiak:

Lakbérek(önkormányzati tulajdonú ingatlanban, pl. szolgálati lakás: január 1-jével módosításra kerültek.

Étkezési díjak : óvodai januárban módosításra került, bölcsőde augusztusban kerül felülvizsgálatra.

Faluház bérleti díjak: január 1-jével módosításra kerültek.

Házasságkötés díjai: nem kerül változtatásra.

Közterületi díjak: a díjak mértéke nem változik, egy esetben a fogalmi meghatározás kerül pontosításra. Ez a közterületen tárolt vontatmányokra vonatkozik elsősorban. Rendelet módosítást követően minden ilyen eset egyedi elbírálást igényel majd, hiszen vannak olyan közterületek, ahol pl. eleve nem is lehet csónakot tárolni. A fogalmi pontosítás pedig azt jelenti, hogy a jövőben utánfutón (vontatmány nélküli vontatón) is csak engedélyeztetve lehet csónakot közterületen tárolni, a megfelelő közterület foglalási díj megfizetése mellett.

Veszélyeshulladék-gyűjtés:

A bizottság által javasolt és a képviselő testület által is elfogadott időpont: 2025. június 28.

Tavaszi Nagytakarítás, szemétszedés:

Mint az elmúlt években is, Szigetmonostor idén is csatlakozik a ’Tavaszi Nagytakarítás’ elnevezésű országos kezdeményezéshez. A téma gondos gazdája idén is Kacsó Dániel, bizottságunk tagja. Dani és Rózsa József közreműködésével sikerült az egyeztetés a MOHU-val és a szolgáltató vállalta, hogy 30 zsáknyi összegyűjtött kommunális hulladékot térítésmentesen elszállít az gyűjtőpontról. Az Önkormányzat további 1 gyűjtőkonténer költségeinek finanszírozását biztosítja, továbbá a veszélyes hulladéknak számító elemeket átmenetileg elkülönítve tárolja a június 28-ai elszállításig.

A bizottsági ülés időpontja óta a dátum változott, igy a kijelölt hétvége az április 12-13. Szombaton 9-14 óráig belterületen, vasárnap  9-16 óráig külterületen. Mindkét nap gyülekező a Madárbarát parkban. Kesztyűt és zsákot a szervező biztosít. Csatlakozási szándékot a kacso.daniel@szigetmonostor.hu e-mail címen várjuk, az átláthatóbb szervezés érdekében.

Parlagfű helyzet:

Feltérképezésre került a szabályozás jogi háttere és szigetmonostori tapasztalatai. Röviden összefoglalva: minden állampolgár kötelessége gondoskodni a parlagfű irtásáról a saját ingatlanán, az önkormányzatnak pedig a saját területein. Amennyiben ez belterületen nem történik meg, úgy megtörténik a felszólítás. Ha annak ellenére sem tesz eleget a tulajdonos a kötelességének, úgy a jegyző hivatalból köteles szerződni egy vállalkozóval a „kényszerkaszálásra” (közérdekű védekezés), aki jogszabály szerint bemehet a területre és lekaszálhatja a parlagfüvet. Ezt követően egyrészt növényvédelmi bírságot kap a tulajdonos, másrészt a vállalkozó teljes költsége kiterhelésre kerül az ingatlan tulajdonosa részére.

Hivatalos bejelentés csakis egyetlen módon lehet, a https://pbr.nebih.gov.hu/ oldalon keresztül. Sem e-mailben, sem postai, sem személyes úton nem, főleg nem közösségi oldalakon tett észrevételek útján. Ezért a jövőben a bizottság javasolja a testület felé, hogy minden lehetséges csatornáján kommunikálja a lakosság felé ezt a bejelentési felületet és a folyamat leírását.

Az önkormányzat pedig a jövőben is igyekszik a virágzást megelőző időszakban elvégezni az összes érintett területén a kaszálást. 

Közbiztonság:

2025. március 31-ével Lukács Györgyné Anikó Kisorosziban folytatja tovább közterület felügyelői munkásságát, igy a bizottság javasolta, a képviselő testület pedig elfogadta az alábbi teendőket:

– javasolja a Jegyzőnek, mint  a munkáltatói jogkör gyakorlójának, hogy írja ki a közterület felügyelői feladatok ellátására vonatkozó pályázatot;

– 2025. április 1-jétől kössön ideiglenesen, 2 hónapra szerződést a Szentendrei Rendészeti Igazgatósággal a közterület felügyelői feladatok ellátására;

– az elkövetkezendő hónapban vizsgálja meg mind szakmai, mind pénzügyi szempontból, hogy a rangsorolt feladatok ellátása hogy a legjobb a település lakossága számára (külsős szerződő fél a közterület felügyeleti feladatokra, munkaszerződéssel rendelkező közterület felügyelő, rendőri járőrszolgálat megnövekedett óraszámban)

Tulajdoni ügyek:

 A bizottság 2 ingatlan esetében javasolta a szerződések/megállapodások felülvizsgálatát, ahol önkormányzati tulajdonban lévő ingatlanok bérlése esetén anyagi jellegű ellenszolgáltatást nem kap az önkormányzat a bérlőtől.

  • Az egyik egy külterületi ingatlan, ahol a bérlő által évek óta bevételszerzés történik, ám ebből anyagi jellegű haszna az önkormányzatnak nem volt. Ezért a bizottság javasolta a képviselő testületnek, hogy a polgármester kezdje meg az egyeztetést a bérlővel, hogy 2025 évtől bérleti díjat fizessen az önkormányzatnak.
  • A másik egy Duna parti terület, ahol nem teljesültek maradéktalanul a bérleti szerződésben kikötött kötelezettségek, ezért a bizottság javasolta a képviselő testületnek, hogy a polgármester kezdje meg az egyeztetést a bérlővel.

2 Duna parti ingatlan esetében engedély nélküli fakivágás történhetett. Itt javasolta a bizottság, hogy ennek beigazolódása esetén, az önkormányzat vesse ki a bírságot és kötelezze a kivágókat, hogy őshonos fákkal pótolják a kivágott fákat.

Kövesdiné Zákány Szandra

A Pénzügyi-, Környezetvédelmi és Kommunikációs Bizottság elnöke

Back to top