Pénzügyi, Környezetvédelmi és Kommunikációs Bizottság decemberi beszámolója
A karácsonyi ünnepek miatt ezúttal korábban üléseztek az Önkormányzat bizottságai és a képviselő testület. A korábbi beszámolóhoz képest eltelt 2 hét viszonylag rövidnek mondható, ám természetesen ez sem telt tétlenül.
Ezúttal inkább elvi kérdéseket vitatott a Pénzügyi Bizottság. Ezek közül néhány kiemelendő:
- Tekintettel arra, hogy az elkövetkezendő 2 hónap legfontosabb témája a költségvetés tervezés lesz, így a bizottság tagjai leginkább arra igyekeznek szakmai szempontból felkészülni. A Polgármesteri Hivatal pénzügyi osztályától alapos segítséget kapunk, hogy az összes önálló költségvetési szerv (Polgármesteri Hivatal, Önkormányzat, Faluház, Óvoda, Bölcsőde) által elkészített költségvetési terv javaslatot részleteiben lássuk. Ezeket vizsgáltuk részletesen és készülünk a február 15-ei végső leadási határidőre.
- A másik kiemelt téma, hogy a költségvetéssel párhuzamosan megkezdődik a munka a testület 5 éves ciklustervén, aminek elfogadási határideje áprilisban lesz, de amint az elkészül, úgy annak függvényében véglegesítésre kerülnek majd azok a koncepciók, amelyek a Pénzügyi-, Környezetvédelmi- és Kommunikációs Bizottsághoz tartozó témákat foglalják össze. Úgy, mint a Környezetvédelmi stratégia; a Kommunikációs Stratégia és a Közbiztonsági koncepció. Természetesen ezeknek is, mint minden más témának, a költségvetés kereteihez kell igazodniuk.
- 2024. november 29-én lépett hatályba, visszamenőlegesen, 2024. október 1-jétől Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény módosításáról szóló 2024. évi LVIII. törvény (Mötv.), amely a települések polgármestereinek bérét határozzák meg. Eszerint: „a 2001-5000 közötti lakosságszámú település polgármesterének illetménye havi bruttó 1.325.500,- Ft. „ Az illetmény kiegészítésére állami támogatást kap a település. Vagyis a törvény nem egy „-tól -ig” határt, hanem egy konkrét összeget határoz meg, a település lakosságszámának függvényében. Ez az összeg elfogadásra került a bizottság által. Fontos kiemelni, hogy mivel ez egy bér jellegű kiadás, amire állami normatívát kap az önkormányzat, így az semmilyen egyéb dologi kiadásra (pl. útépítés, szemét szállítás, kamera rendszer, stb.) nem fordítható.
- Elfogadásra került az Önkormányzat 2025. évi belső ellenőrzési terve. Törvény írja elő, hogy az Önkormányzatoknak minden évben kötelező belső ellenőrzésen átesni. Szigetmonostoron ezt több, mint 10 éve egy külső szolgáltató végzi, biztosítva ezáltal is a külső, független szemléletet. Fontos kiemelni, hogy ez egy folyamat audit, tehát nem hatósági szerepet tölt be, nem büntet, hanem a folyamatok szabályozottságát, ellenőrzési pontok beiktatását és a szabályoknak megfelelő működést vizsgálja. Amennyiben pedig észrevétel érkezik, úgy azt az önkormányzati intézménynek implementálnia kell a folyamataiba. 2025-ben többek között az intézmények előirányzat gazdálkodási folyamatait, illetve a munka- és védőruha elszámolások folyamatait vizsgálják.
- Rózsa József, mint az Önkormányzat külső megbízottja, aki a korábbi évek tapasztalataival segíti a települést a hulladékszállítást végző szolgáltatóval való kapcsolattartással, tájékoztatta a Bizottságot, hogy 2025. január 1-jétől új szolgáltató és ezáltal új hulladék elszállítási rend lép életbe. Ennek értelmében a kommunális hulladékot hétfőn, a zöldhulladékot szerdán, a szelektívet pedig csütörtöki napokon viszik (részletes hulladéknaptár egy másik cikkben) majd. Január 15-én és február 12-én kizárólag a mindenféle díszítőelemtől mentes fenyőfákat viszik majd el, semmilyen más zöldhulladékot nem.
A Pénzügyi-, Környezetvédelmi- és Kommunikációs Bizottság elnökével történő könnyebb kapcsolattartás elősegítésére létrehozásra került az alábbi e-mail cím, melyre tisztelettel fogadjuk észrevételeiket: penzugyibizszigetmonostor@gmail.com .
Kövesdiné Zákány Szandra
Pénzügyi-, Környezetvédelmi- és Kommunikációs Bizottság elnöke